OurStories.cz ~ naše povídky - Pomoc autorům » Večný kolobeh písania 1 - Autori a písanie



Večný kolobeh písania 1 - Autori a písanieČlánok je určený pre všetkých spisovateľov, ktorí sa chcú zlepšiť a plánujú sa písaniu venovať ešte veľmi dlhú dobu.
Dúfam, že si z neho aspoň niečo vezmete do budúcna. :)

V jednote je sila. V mojom prípade by som to pozmenila na: Vo fantázii je sila. Každý to pozná, má vlastnú hlavu, ibaže u niektorých je fantázia obmedzená a u iných, nekonečná. Koľkokrát som počula od kamošiek: "Odkiaľ si prišla na takú blbosť? Mne by to v živote nenapadlo." Myseľ je zaujímavá a myslím si, že hovorím aj za všetkých špecialistov, ktorí sa ňou zaoberajú, že je poriadne nepredvídateľná.
Dnes som sa v škole nudila a rozmýšľala som o písaní. Niektorých to zrejme neprekvapuje, väčšinu času trávim práve touto činnosťou. No po prvý raz nešlo len o moje písanie. Uvažovala som všeobecne o mladých autoroch, ktorí zatiaľ nevydali žiadnu knihu, no ich ambície sú vysoké a veria, že jedného dňa dostanú svoj veľkolepý príbeh na rebríček bestsellerov.
Opravovala som články, rozprávala som sa s mnohými autormi a dokonca som si už od nich vypočula aj niekoľko nadávok, keď som im rozrýpala ich dokonalé dielko, ktorému venovali nekonečne veľa času.
Teraz si určite mnohí z vás povedia, čo mám ja do toho hovoriť. Nič som nevydala a bla bla bla. No a? Každý sa môže o svoj názor podeliť a ja by som chcela poukázať na tri veci, ktoré by autorovi nemali chýbať alebo by sa na ne mal jednoznačne zamerať.

Máte nejaký vzťah ku knihám?
Myslíte to s písaním naozaj vážne? 
Ťaží vás veľmi veľa nápadov, ktoré ak zo seba nedostanete, máte pocit, že vás porazí? 
 

Ak ste odpovedali na všetky tri otázky "áno", pokračovanie článku by vás mohlo zaujímať. Nemusím mať pravdu a každý sa na to môže pozerať inak, lenže týmto spôsob dám aspoň autorom podnet, o ktorom môžu uvažovať, a dozvedia sa, čo si pod písaním predstavujem ja.

1. Ste ochotní kvôli písaniu obetovať čas, ktorý väčšinou nemáte?
Písanie je veľmi náročný a zdĺhavý proces. Ak chcete byť naozaj dobrí, musíte sa zamerať na základ. Ktorým je pre mňa gramatika. Nikto podľa mňa nemôže začať písať tristo stranový príbeh bez toho, aby nemal tušenie, kde sa píše Y a kde I. Zo skúsenosti viem, že skĺbiť zahĺbenie sa do príbehu a gramatiku je veľmi náročné a dá sa to zlepšiť len poriadnou koncentráciou a neustálym písaním. A potom zase písaním. A nakoniec ešte raz písaním. Nikto ako spisovateľ z neba nespadol a dokonca aj keď práve nemáte nápady, ale napíšete napríklad recenziu na nejakú knihu, zlepšujete sa.
Veľmi ľahko sa dá vidieť na autorovi, či je aspoň trochu vypísaný a občas dával pozor na hodine slovenčiny.


- Príbeh je ucelenejší a myšlienky usporiadanejšie

- Neopakujú sa príliš často tie isté slová

- Nič vás pri čítaní nebrzdí (tým narážam hlavne na slovosled, pretože ak je nesprávny, vety znejú často veľmi kostrbato a rušivo).

Mnohí si povedia, že gramatika nie je dôležitá, ale dej áno. Ale priznajte sa, koľkí z vás čítali nejakú knihu a krčili obočie nad preklepom, chýbajúcou čiarkou alebo nesprávnym slovosledom? Pochybujem, že som jediná. A ak niekto povie, že gramatika pri písaní nie je dôležitá, odpoviem mu na to, že Zem sa netočí okolo vlastnej osi - obe tvrdenia sú rovnako nezmyselné. Dokonca aj moja mamina, ktorá v gramatike vôbec nie je dobrá, si v knihách všimne chyby a krúti nad nimi hlavou.

 

2. Píšem pre seba alebo pre ostatných?
 Rozlišujem medzi tromi typmi spisovateľov. Tí blogerskí, ktorých zaujíma iba počet komentárov a popularita (takí pre mňa nie sú zaujímaví, takže sa k ním neplánujem viac vyjadrovať. Len im poradím, aby sa nad sebou zamysleli a nestrácali zbytočne čas), tí zvedaví, ktorí radi píšu, ale nevedia si predstaviť, že by sa im k príbehu niekto nevyjadril a celá ich práca by vyšla na zmar, a tí utiahnutí, ktorí sú príliš vystrašení, boja sa ukázať svetu, čo sa im podarilo vytvoriť a radšej budú navždy predstierať, že nemajú šajnu, čo je uvodzovka, ako keby otvorene priznali, že sú bláznami do písania.
Našli ste sa v jednej z tých skupín?
Uvažujete nad tým, že je niečo nesprávne?
Mali by ste.
Aby tento článok nebol príliš dlhý, vyjadrím sa len k poslednému typu, pretože tam som kedysi patrila aj ja. 
Písanie, ktoré realizujete vo svojej súkromnej bubline a nikoho do nej nevpustíte, je ako dúfať, že sa naučíte po španielsky bez toho, aby ste sa zapísali na kurz alebo začali vypracovávať knihu pre samoukov. Rovnako je to aj s písaním. Koľko ľudí, toľko chutí. Názoru sa nikto báť nemusí, veď predsa pre vás nemusí byť prvoradé, čo si myslia ostatní, ale či v písaní vidíte vy nejaký zmysel a chcete sa zlepšovať. Jedine upozornením niekoho iného sa môžete zamerať na chyby a nedostatky, ktoré ste si predtým nevšimli.
Ak ide o napísanie dobrej knihy, netýka sa to len samotného autora. Zahrňuje to niekoľko ľudí. Ako môžete totiž povedať, že je vaše dielko dokonalé, ale pri tom ho nikto nikdy nečítal? Buďme trochu sebakritickí.



3. Nechajte si poradiť
Autor si myslí, že je najmúdrejší, nikto o jeho príbehu nevie viac ako on sám a bude si stáť za svojím, aj keby musel ísť cez mŕtvoly. Nie je ťažké vytvoriť si vlastný svet, je ťažké držať sa zásad a pravidiel, ktoré sme si v príbehu stanovili. Každou ďalšou napísanou vetou je to iba ťažšie a naším problémom už viac nie je "Aké dám postave meno?", ale skôr "Ako by sa mala postava zachovať, aby sa to čitateľovi nezdalo príliš umelé, klišé a nezaujímavé".
Autor je vo vlastnom príbehu tak hlboko ponorený, že je takmer nemožné, aby nezabudol na nejaké banálnosti, v ktorých často chybuje a ani si to neuvedomí. Nemám na to žiadnu zázračnú medicínu. Autori nie sú počítače a mozog nebude pracovať dokonalo, preto je dôležité nechať si poradiť od ostatných. Aj čitateľ môže vidieť viac ako samotný autor, pretože svet, o ktorom číta, nie je jeho a tým pádom sa zameriava na veci, aké autor prehliadne alebo na ne nekladie takú dôležitosť ako niekto iný. Na medzeru v príbehu je hneď potom upozornený a pozrimeže, autor má šancu pozrieť sa na niečo vlastné z úplne iného uhla a vtedy si uvedomí, že spravil chybu a tresne sa po čele, hovoriac si: "Ako to, že som si to nevšimol?"


Zdroj: Lyn-von-nightlight.blogspot.sk



Sdílet Sdílet

Diskuse pro článek Večný kolobeh písania 1 - Autori a písanie:

42. Arkana
28.10.2012 [20:38]

Lyn: Znám ten pocit... člověk toho chce tolik udělat a ne a ne si na to najít čas... S tím já bojuju neustále... No nic, tak se pak ozvi a zatím hodně nápadů a úspěšné psaní Emoticon

41. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [19:41]

LynVonNightlightArkana: Okej, potom dám vedieť na mail, keď to bude aktuálne, lebo teraz momentálne nemám veľmi čas. Emoticon Emoticon

40. Arkana přispěvatel
27.10.2012 [18:39]

ArkanaTak snad to vypadá, že se to tu už trochu uklidní, když se všechno vyříkalo... No jinak, Lyn, když budeš chtít, ráda na otázky ohledně ff odpovím...

39. Killy přispěvatel
27.10.2012 [17:42]

KillyNo, ja určite, lebo nevidím zmysel v normálnom živote. Síce, to možno patrí k veku... Čo ja viem? a je tu jeden z ďalších dôvodov, prečo píšem. Oh, ako rada by som žila vo svete Harryho Pottera! Emoticon Nuž, ff je spôsob, akým sa do toho sveta aspoň na chvíľočku presuniem. A je to... úžasný pocit.

38. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [17:35]

LynVonNightlightPerla: Poslala som ti žiadosť. Emoticon Emoticon A takéto názory má asi väčšina, len sa nad nimi veľmi nezamýšľajú. To je ďalšia otázka hodná pozornosti. "Prečo vlastne ľudia píšu?" Lebo ich to baví? Lebo utekajú pred problémami? Lebo nevidia zmysel v normálnom živote? Alebo jednoducho preto, že im už nemá život, čo poskytnúť, zostali zranení a nepochopení a majú pocit, že prostredníctvom písania získajú to, čo v živote nedostali?

37. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [17:32]

LynVonNightlightIvetki: Rozhodne to nie je môj blog a ja som iba kedysi opravovala články. Do toho, čo sa tu zverejňuje, ja nemám veľmi čo hovoriť, ale myslieť si o tom svoje môžem. Kebyže si na mojom blogu, tam rozhodne sekciu FF nenájdeš.

36. Perla přispěvatel
27.10.2012 [17:28]

PerlaLynVonNightlight: ja to vnímam presne tak isto! Ako je možné, že si(asi staršia) ale keď sa zamyslím, máš podobné názory?
Rada by som s tebou pokecala, nie cez komenty, ale tak... môžem sa ťa spýtať na fb?
ak tak, tak mi môžeš poslať žiadosť, volám sa Claudia Dia Kantorova.. ale ak nemáš záujem, nič sa nedeje.

35. Ivetki přispěvatel
27.10.2012 [17:27]

IvetkiLynVonNightlight:
díky za reakciu - obšírne si mi vysvetlila svoj postoj, názor a cítenie k FF. Beriem to pozitívne, nebyť toho, že sa ozvem, skončila by si u mňa menej pochopená. Takže ešte raz díky za názor.
Hmm... porušovanie autorských práv, citlivá téma. Mám otázočku. Ja píšem FF, podľa Teba som vykradla knihy J.T.Smith a scenáre J.Plec - porušujem tým autorské práva. Publikujem ich na Vašom webe - tým pádom porušujete autorské práva aj vy? Fakt v tomto nemám jasno. Môžeš mi to, prosím, osvetliť? Veď FF je definované ako práca fanúšika pre dané dielo, nevydáva sa profesionálne, teda nepublikuje, nie je to písané s cieľom zárobku. Po celom svete sú stotisíce príspevkov FF... napokon nezačínalo aj stmívaní s FF? Mám v tom zmätok? Prosím dovzdelaj ma. Díky Emoticon Emoticon

34. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [17:25]

LynVonNightlightPerla: Druhá rodina? Emoticon Keby len to, bez nich by som skapala od nudy a od zúfalstva. Dnešný život už o ničom inom nie je. Len o tom, ako niekto niekoho zabil, ako sa hentí opili a havarovali, ako jej dcéra dostala rakovinu a umrela a o tom, že celý tento skorumpovaný svet by nemal bez fantázie zmysel pre tých zopár chudákov, ktorí sa nevedia zmieriť s našou otrasnou situáciou. (Priznávam, som ten chudák a nevadí mi to) Emoticon Emoticon

33. Perla přispěvatel
27.10.2012 [17:21]

PerlaLynVonNightlight: Mohla by si sa prihlásiť niekde, kde človek potrebuje k niečomu nakopnúť. Lebo ty si ma k tomu nakopla.
Lebo keď si to tak vezmem, začala som písať FF, ani neviem prečo. Bol to taký náhly... popud, možno. No a sa to zapáčilo. Tak som to, čo ma bavilo viac odsunula, lebo nikomu to nechýbalo a nebol o to ani veľký záujem. No teraz nemám na ff nejako chuť a radšej si idem vlastnou cestou, lebo príbehy, ktoré píšem vlastné, sú pre mňa ako moja druhá rodina.
Dúfam, že chápeš. Emoticon

32. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [17:20]

LynVonNightlightKilly: To by som bola veľmi rada. Emoticon Emoticon Pridala som si ťa inak na FB, dúfam, že správne, hádam si to ty Emoticon Emoticon. Potom by som ti niekedy napísala otázky, keď budem mať viac času.

31. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [17:18]

LynVonNightlightPerla: Odcudzenie by som nahradila nechápaním Emoticon Emoticon Lebo je to pravda, ja FF naozaj nechápem, keď si to tak vezmeš.
A som rada, že som si sa rozhodla pustiť do tvojich poviedok.
Po týchto komentároch sa tuším prihlásim do debatného krúžku. Emoticon Emoticon

30. Killy přispěvatel
27.10.2012 [17:16]

Killyjee, tak to... rada počujem. Som rada, že sme sa pochopili, čo sa týka ff. A ak by si mala záujem, tak ten "rozhovor" ti poskytnem Emoticon.

29. Perla přispěvatel
27.10.2012 [17:15]

PerlaLynVonNightlight: za slovo odsudzujem sa ospravedlňujem. Nemyslela som to tak, len neviem prísť na slovo, ktoré potrebujem( snažím sa totiž učiť anatómiu, no akosi sa mi nedarí) no ale pointu som pochopila. Proste si to neprečítaš. Chápem. Už sa viac do toho nestarám, lebo mi z toho ešte načisto drbne.( a už sa nič nenaučím)
No musím sa ti aj z časti poďakovať, pretože už len kvôli menšiemu hnevu, nie na teba, ale na isté veci... sa pustím znova do mojich vlastných poviedok, s ktorými som začínala.
Takže diky a ešte raz sa ospravedlňujem.
Emoticon

28. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [17:13]

LynVonNightlightKilly: To by som bola iba rada, keby si to skúsila. Pri tebe som mala skúsenosti len s FF na VD, čo som tie články raz opravovala, potom som už nemala čas a skončila som tu ako adminka. Občas sa sem mrknem, ale už to nie je to, čo bývalo.
Keď budeš niečo mať, ozvi sa mi, rada si to prečítam. Emoticon Emoticon

27. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [17:11]

LynVonNightlightPerla: Ja nikoho neodcudzujem, už som to tu písala neviem koľkrát. Mne sa nepáči FF, voči autori nič nemám. Ak si to chce niekto skúsiť, prečo nie? Je to jeho vec a keď ho to baví, nech píše. Je tu veľa ľudí, ktorí to prečítajú. Dajme tomu, že by som mala kamošku, ktorá píše výhradne FF a teraz sa s ňou kvôli tomu prestanem baviť? Nie, len ide o to, že ja by som FF nevedela ani veľmi ohodnotiť, prípadne poskytnúť kritiku, lebo by som to stále v duchu porovnávala s pôvodnou verziou a úplne by mi to skreslilo názor.


Emoticon

26. Killy přispěvatel
27.10.2012 [17:09]

KillyOu, a ďakujem, čo sa týka tvojho minulého komentáru. Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Bavíme sa len o FF, oks? osobne nič proti tebe nemám, vlastne ani tvoj názor na FF ma nehnevá. Len... to asi nechápem. A... úprimne ti poviem, že a tvoj názor na Fiction zaujal. Viac-menej si ma práve nakopla, nech to opäť skúsim. Emoticon Emoticon

25. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [17:07]

LynVonNightlightKilly: Aký úbožiaci, prosím ťa. Nechystám sa autorov zosmiešňovať a ani nič podobné. Chcem zverejniť len ten rozhovor, možno viacerých zaujme. Väčšina ľudí, ktorí na môj blog chodia, nevedia, čo je OS, takže túto našu debatu neuvidia a ja chcem len vedieť, ako by sa k tomu vyjadril niekto, kto OS nepozná :) :)


Emoticon

24. Perla přispěvatel
27.10.2012 [17:07]

PerlaNo...neviem, ale zaujíma ma ešte jedna vec LynVonNightlight. Keď tu máme autorov, ktorý píšu svoje vlastné a tak aj začínali, ale po čase skúsili aj FF, odsudzuješ aj tých? Alebo to je myslené len pre pisateľov výhradne FF?

23. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [17:05]

LynVonNightlightKilly: Píšem už od dvanástich, ale na nete som začala zverejňovať až v 15tich a v 17tich som všetko stiahla (to je nadlho, prečo) Emoticon Emoticon A keď si to tak vezmeš, je to porušovanie autorských práv, nezáleží na tom, či to chceš vydať, alebo nie. Emoticon Emoticon Ale ak ťa to baví, píš, ja ti to nezakazujem, naopak ťa obdivujem, že v takom veku máš takú super gramatiku, vyjadrovanie a baví ťa to. Kebyže má napísať niečo moja trinásť-ročná sesternica, to sa radšej pustí do upratovania celého domu - a ten je fakt veľký

Emoticon

22. Killy přispěvatel
27.10.2012 [17:05]

KillyInak, ešte jedna vec. Neviem, no myslím si, že Arkana sa vyjadrila v podstate rovnako ako ja, alebo minimálne podobne. Tak som teraz zmätená, prečo sa ti jej komentár pozdáva a môj nie. Ale fajn, možno som veľmi zaujatá. Ale v podstate mám ten istý názor ako Arkana. Čo sa týka toho článku o ff, ktorý plánuješ.. úprimne sa bojím. Keď tak počúvam tvoje názory... Aby sme nakoniec my nedopadli ako totálni úbožiaci.

21. Perla přispěvatel
27.10.2012 [16:56]

PerlaLynVonNightlight: POviem to tak, Som a zároveň nie som pre písanie FF. Je to sčasti dobré a sčasti nie. Ak píše človek vlastnp tvorbu a vie sa odreagovať FF(je jedno či kapitolovou alebo jednorázovou) nevidím vtom nič zlé. No ak autor píše a píše len FF, tak to už je trocha divné povedala by som. Takže možno aby som dala pár vecí na pravú mieru z môjho pohľadu, lebo do koemntu som to zabudla.

20. Killy přispěvatel
27.10.2012 [16:55]

KillyTak porušovanie autorských práv? Opakujem - mám 13! preboha, prečo by som mala v tak mladom veku vydávať knihy??? Ehm, Arkana to vystihla, vlastne tak ako ja pred tým. Začala som písať vo VEĽMI mladom veku, tak ako polovica mojich kamarátok. Je to začiatok. Mne to zase príde, že ty si, Lyn, začala písať minimálne v 15., inak si to neviem vysvetliť. A ak je to pravda, potom je jasné, že tomu nerozumieš. Momentálne... hm... tento smajlík to dokonale vystihuje Emoticon

19. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [16:53]

LynVonNightlightArkana: Ty si asi prvý človek, čo ma chápe. Som rada, že si sa ozvala. Ja by som nedokázala vypotiť ani tú jednorázovku kks :D


Ak by ste niekedy mali čas, chcela by som napísať na blog o FF a chcem to spraviť prostredníctvom rozhovoru s autormi.
Rada by som našla dvoch ochotných ľudí, čo je jeden z nich pre písanie FF a druhý proti.
Vážne budem rada, ozvite sa: lyn_von_nightlight@azet.sk
Diki
Emoticon Emoticon

18. Arkana přispěvatel
27.10.2012 [16:42]

ArkanaTak vidím, jakým směrem se tu rozeběhla konverzace a prostě mi to nedá a musím se ještě jednou do ní zapojit.
Co se týče FF, je jasné, že jejich tvorba je jednodušší než tvorba vlastních povídek a je to dobrý odrazový můstek. Na druhou stranu, FF toho typu, kdy si vezmu nějakou cizí postavu a rozpracuji s ní zcela jiný příběh... to mně nikdy nebavilo. Beru příběh tak, jak už ho jeho autor zapsal jako celek a tím to končí. Nikdy jsem neměla chuť ho měnit podle sebe a proto jsem taky nikdy nepřispívala na stmívání.eu, protože mně omezovalo - byla to jen FF a žádné vlastní nápady. Neříkám ale, že si občas nějaký ten FF nepřečtu, pokud je dobrý a zaujme mně. Sama v poslední době taky FF píšu, ale píšu vždy jen jednorázovky - když dostanu chuť popsat něco, co se stalo v nějakém filmu vlastními slovy. Tj. nepředělávám, pouze se znovu zaměřuji na své oblíbené okamžiky a je to prima odreagování, když už nemám sílu nebo čas na vlastní povídku, která je pořád plná zákeřných detailů a vždycky se najdou nějaké, které mi nesedí. Takže, psaní jednorázových FF je pro mně prima odpočinek, ale abych začínala kapitolové dílko FF, to mně netáhne. Nevidím v tom pro sebe smysl. Nemluvím teď o všech autorech, protože pro někoho, kdo začíná a nejde mu vlastní povídka, to na čas může být jakýmsi řešením a někoho to prostě baví, vyžívá se v tom, ale není to můj šálek kávy. Emoticon

17. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [16:40]

LynVonNightlightPerla: Nebudem tu znovu vypisovať to isté, čo v predošlom komentári, ktorý si asi neprečítala. Mne je jedno, že niekto píše FF, dokonca aj viem, že niektorí píšu veľmi dobre, len som povedala, že to nechápem a to vnímam ja. To, že som napísala, ako vnímam autorov FF ja, ešte neznamená, že som ich chcela nejako uraziť. Naopak dúfala som, že sa konečne dozviem, prečo majú FF všetci tak radi.
Možno je to kruté, ale pre mňa je to istým spôsobom vykrádanie. Nehovorím, že to tak teraz každý musí vnímať, len som povedala, čo si o tom myslím ja. Každému sa niečo nepáči. (žiadna urážka, iba môj názor)

Killy: Tým "Spisovatelia z neba nepadajú" som myslela skôr, že neboli hneď v písaní dokonalí, keď chytili pero do ruky. Ide o to, že každý jeden z nich sa musel vypracovať tam, kde je, v živote sa podľa mňa nikomu nestalo, že napísal na prvý šup dokonalú knihu bez nezmyslov a gramatických chýb. To sa nedá.

A o FF som sa z týchto komentárov dozvedela toľko, že by som mohla pokojne napísať ďalší článok :D Každý to koniec koncov vníma úplne inak. Priznávam, v tomto smere zrejme nie som objektívna, lenže každý čitateľ nájde veci, ktoré proste nemusí. Ja nemám rada FF a nebudem sa ospravedlňovať za vlastný názor. Napísala som, ako to vidím ja a vy ste my povedali, ako to vnímate vy, za čo som fakt rada. To, že odcudzujem FF, ešte neznamená, že so mnou musia ostatní súhlasiť.
No keď sa tak nad tým zamyslím, v podstate som napísala aj subjektívny, aj objektívny názor. Z toho objektívneho hľadiska je FF nesprávne, lebo je to porušovanie autorských práv a taký autor, ak to chce vydať, nemá v podstate šancu, pokým nenapíše niečo vlastné.
Ten subjektívny je, že FF proste nemám rada. Ale to nijako nezmením, nebudem sa tváriť a predstierať, že mi to niečo dáva, keď ma to v skutočnosti nezaujíma.
Emoticon Emoticon

16. Killy přispěvatel
27.10.2012 [16:08]

KillySúhlasím s tebou, Lyn. Čitatelia, ktorí ti napíšu "bolo to super" nie sú vždy tak celkom úprimní. Buď to píšu, pretože nemajú predstavu ako by mala taká poviedka vyzerať a napíšu ti kladný komentár len preto, že vedia, že sami by nedokázali ani to. Potom tu sú ľudia, ktorí ťa nechcú uraziť ani odradiť, a tak ti radšej napíšu niečo pekné aby si to hneď nevzdala. A áno, potom sú tu tákí, ktorí komentárom chcú orilákať ďalšieho čitateľa. No... úprimne? Iba som o nich počula. Ešte sa mi nestalo, aby som začala čítať nejakú poviedku na základe toho, že mi môj článok okomentoval jeho tvorca. No ak si s tým čitateľom skamarátená, a on ťa požiada o radu a vyjadrenie sa, hovorím si, prečo nie? Nie som ten tip, čo sa núti niečo čítať len preto, že ma o to žiada kamarátka a pri tom ma to vôbec nezaujíma. V tomto som dosť chytrá, nikdy som nikomu nedovolila aby so mnou takto mával. Možno sm si prečítala prvú kapitolu, skritizovala som ju (možno) a ak ma téma nezaujala, už som sa k tomu nevracala. A čo sa týka kritiky, ani v tomto nie som nijak nová. Začínala som na Stmívaní.eu - nepatrím medzi tých "geniálnych" spisovateľov, ktorí napíšu dve kapitoly a ide im to od ruky (ver alebo nie, aj s takými som sa stretla. Veta, že spisovatelia z nebe nepadajú nie je tak celkom pravdivá, máš aj zopár extrémov. Ale to sú väčšinou starší ľudia, so životnými skúsenosťami.) Na stmivku som musela napísať celú jednu 20 kapitolovú poviedku, aby som vedela jakž-tak písať. A ver mi, bol to des. A veľmi som sa potešila, keď mi už prvú kapitolu okomentovala moja zlatá NatyCullen, a že ten komentár nebol nijak krátky. Dokonca by sa mohol vyrovnať aj slohákom SaDiablo, a to je už čo povedať. Máš dva druhy kritík. Buď ťa skritizujú tak, že ťa úplne odradia od písania. Takých ľudí nemám rada, a viem minimálne o jednom na tejto stránke. Autorka s ničím nie je spokojná. Pf. Musím sa priznať, že už len jej hnusné komentáre ma odradili od čitania jej poviedok. No a potom je tu ten druhý spôsob - kritik ti ukáže veci v ktorých chybuješ naopak, v ktorých vynikáš. V tom prípade nevidím dôvod, prečo by sa mal niekto uraziť a tvrdiť, že mu nejaký debil píše pod článok. Samozrejme, ak kritika uráža alebo je príliš tvrdá, priznám sa že ani ja by som na tom nebola psychicky najlepšie. A súhlasím s perlou, jej názor na FF je stručný (haha) a priami, lepšie by som to nevyjadrila.

15. Perla přispěvatel
27.10.2012 [15:34]

PerlaZaujímavý článok.
Čo sa týka toho FF, tak si tiež myslím, že to nie je zlé. Je pravda, že som začínala tiež naostro a myslela som si o FF svoje, ale potom... ani neviem ako a dostala som nápad, ktorý som chcela rozviť. No a vyšla z toho FF. Podľa mňa je to tiež dobré, pretože každý autor musí nejako začať. Je jedno či začne svojimi nápadmi alebo FF, hlavné je, že v sebe objaví potenciál a má ho chuť rozvíjať.
Toľko z môjho pohľadu.
LynVonNightlight: neviem, ale z týchto komentárov, ktoré som si k tomuto článku prečítala, mi prídeš ako veľmi talentovaný človek, ktorý keď sa raz o niečo pokúsil, vyšlo mu to a je šťastný a ani na to nepotreboval nikde to zverejniť.
Neviem, nechcem urážať ani nič, len si povedať, teda napísať svoje.
Vadí mi ako sa staviaš k FF. Vykrádači? Tak to mi príde trocha kruté.
Podľa mňa je to zaujímavé. Prečítala som si jednu knižnú trilógiu, ktorá sa mi tak zapáčila, že som sa nedokázala zmieriť s koncom. Bol smutný a podľa mňa neukončený.
A tak mi v hlave zrazu blysol nápad, ktorý som si v bodoch rýchlo niekde zapísala. Keď som sa nad tým lepšie zamyslela, napadla ma 1.kapitola a zrazu z toho bola FF. Nové postavy, noví hrdinovia a všetko. Len to potrebovalo základ s knihy, ktorý tomu dala jedna úžasná autorka.
A čo je na tom zlé, že to píšeme? Veď nikomu neubližujeme, len si predstavujeme ako by sme chceli, aby sa isté veci vyvíjali. Ale tak čo ti budem hovoriť, keď raz nechápeš tak nechápeš. Je to tvoja vec. Ja napríklad FF neodsudzujem, naopak, veľmi rada si niektoré veci prečítam.
Napríklad ak by som sa mala vyjadriť na HP. Knihy som prečítala, no nezaujali ma nejako.
Ale keď som narazila na moju prvú HP FF poviedku od Ronnie a začala čítať, zaujalo ma to oveľa viac ako praví kniha. Bolo to úžasné. A pritom to bolo FF. A to som tiež vtedy mala proti tomu predsudky. Ale akonáhle som si to prečítala, vytratili sa.
Vieš, podľa mňa je dôležité niekde s tým začať. Veď človek by mal vyskúšať všetko. A v písaní sú také neobmedzené možnosti.
No a inak... čítala som, ale neviem, keď som bola pri rozdelení autorov, neviem, ani veľmi som sa nenašla. Alebo sa neviem zaradiť.
Nie som veľmi utiahnutá, to by som tu nepridávala niektoré moje hlúposti, no na videniach a komentároch mi tiež nezáleží, pretože mi stačí mať aj jedného čitateľa, ktorý so mnou je a ja viem, že to nepíšem len pre seba.
No a ten stredný typ, neviem, ten tiež nie som. Nevadí mi keď mi niekto napíše komentár. Ak je to kritika, tak sa z nej snažím poučiť a zobrať si z toho niečo do budúcna. Ak je kladná, poteší.
Sorry, ak sa tu veľmi vypisujem, ale chcela som sa podeliť o môj názor na niektoré veci. Každý to vidíme inak a aj ten tvoj pohľad na vec je zaujímavý, no ja by som nedokázala odsudzovať niekoho a jeho tvorbu len na základe toho, že píše FF, alebo že mu záleží na komentároch. Aj tie predsa vedia človeka nakopnúť.
Ale zas...všetky poviedky sú svojím spôsobom naj. poviedky, nezáleží či to je vlastný nápad alebo FF. Lebo aj FF musí mať originálny a vlastný nápad.
(Viem, tento môj koment je veľmi neusporiadaný a chaotický, no píšem to podľa toho, čo ma napadne že som zabudla a čo ma trocha...možno pobúrilo? neviem prísť teraz na to slovo... rozhorčilo? Veď chápeš.)
No a čo sa týka toho posledného bodu... mám kamarátku, ktorá tiež píše a väčšinou sa rozprávame o našich príbehoch a môžem povedať, že ona môj príbeh možno pozná lepšie ako ja. A naopak.
Už radšej končím, lebo sa mi zdá, že je toho proste veľa a väčšinou som napísala samé, možno opakujúce sa bludy.

14. LynVonNightlight přispěvatel
27.10.2012 [14:17]

LynVonNightlightIvetki: Ja ťa neodcudzujem za to, že píšeš FF. Veľa ľudí to tak robí, iba som povedala, že tomu nerozumiem a napísala som, ako to vidím ja. Z môjho uhla pohľadu to vyzeralo s písaním vždy takto, lebo všetky poviedky FF, čo som ja prečítala, boli otrasné a niekedy som sa až zamýšľala, ako mohol autor tak veľmi pokaziť moju obľúbenú postavu.
K otázke so zmenou mien: Vieš čo? Možno by som si to aj prečítala, mená majú totiž obrovskú moc. Každý čitateľ okamžite vie, kto, čo a ako vyzerá postava s menom Damon. Automaticky si o ňom vybaví obraz, ktorý mu je dobre známy, a ten má v mysli počas celého čítania poviedky. Keby si zmenila mená a vôbec sa nezmienila, že to bolo FF, možno by to ani niekto nespoznal. Lenže FF má vždy nejaké prvky z pôvodného príbehu, nech sa na to každý pozerá, ako chce. Fanúšikovia FF si to nevšimnú, ale ak by to čítal niekto, kto FF nemá rad, zrejme by to videl.
Autorov FF nechápem, sčasti preto som rada, že ste mi sem napísali, čo si o tom myslíte, nikdy som sa totiž nedozvedela, prečo to píšu a ako to oni vnímajú. Emoticon Zrejme som to až príliš tvrdo napísala, čo som nechcela, moje slová vyznejú vždy horšie, ako som ich myslela. Ja som naopak veľmi rada, že toľko ľudí píše a baví ich to. Len budem dúfať, že niekedy aj tí najlepší autori FF prejdú k niečomu vlastnému. Príbeh a dej môže byť iný, ale postavy nemajú z vlastnej hlavy - ten základ tam vždy je. Neviem, či ma tu niekto pochopil, no myslela som to tak, že:
Ak niekto prečíta v knihe: "Damon povedal:" - hneď vieš, kto je Damon, aký je, ako vyzerá a tak.
Ale ak niekto prečíta: "Gee povedal:"... tuší niekto, čo je táto postava zač? Vieš, ako vyzerá, aká je? Nie, lebo som si ju teraz vymyslela.
Preto nemám rada ani knihy, kde sa objavujú známe mená v rozdielnom príbehu. Neviem si pomôcť, vždy keď vidím meno Damon, Stefan a ktovie ešte aké, predstavím si postavy z VD.

Killy: Máš pravu, je to dobrý začiatok, ale ja som FF písať nikdy nevedela. Začínala som hneď naostro a mala som pocit, že tak mi to aj vyhovovalo, lebo ak prejde autor z FF na svoj príbeh, je to dosť veľký šok, čo sa týka vymýšľania prostredia, zápletky, postáv a ich charakterov, romantiky, dejovej línie atď. Musíš sledovať príliš veľa vecí, ktoré ťa občas zatlačia do kúta a ideš si z toho vytrhať vlasy. Sama si povedala, že je to ťažšie. Je... ale podľa mňa je to aj väčšia výzva.
S tým zverejňovaním... ja som nakoniec z netu všetko stiahla, lebo ma príliš obmedzovali komentáre typu, kedy bude pokračovanie? Rýchlo! Rýchlo!. Autor by mal mať času na písanie, koľko chce on sám, nemali by ho ovplyvňovať ľudia, lebo potom by príbeh skončil katastrofou alebo by sa niekde v polovici zasekol s tým, že to nemal domyslené. Niektorým autorom zrejme nevadí, že tam popísali bludy, ale mne stačí, že nájdem v mojom príbehu jeden detail, ktorý nesedí a už som zelená, fialová a hneď to prepisujem.
A tie komenty a smajlíky? No... píšeš, že sa tešíš, že tam niekto bol a vieš, že to čítal. Ani by som nepovedala. Tušíš, koľko autorov necháva pod príbehom zopár smajlíkov iba preto, aby si si ty všimla ich príbeh a prečítala si si ho? Koľkí z nich vedia, o čom v skutočnosti tvoj príbeh je?
Je tu veľa autorov, ktorí si nájdu pod článkom "bolo to super, rýchlo pokračovanie". Ale ak je ten článok naozaj veľmi zlý, sú tam gramatické chyby a vôbec nič ti tam nesedí, naozaj by si toto pod článok napísala, keby si si ho skutočne prečítala? (uvádzala som všeobecný príklad, nemyslela som tvoje články. Kedysi som ich opravovala, viem, že píšeš dobre.)
Ja nie. Táto stránka je určená pre čitateľov aj spisovateľov, ale ako sa majú prispievatelia poviedok zlepšiť, ak im nikto nenapíše, kde robia základné chyby, všetci píšu len, že to bolo super a potom keď sa nebodaj ozve niekto s dvoj-stranovou kritikou, autor je vyvedený z miery a hovorí si, že ten komentár musí byť od nejakého psychopata, lebo mu tam desať ľudí napísalo, že je to super. Nech sa spýta tých desiatich, či to naozaj čítali.
Ľudia sa tu poriadne nad tým, čo čítajú, ak to vôbec prečítajú, vôbec nezmyslia.
A to sa mi nepáči.

13. Aliska přispěvatel
27.10.2012 [11:58]

AliskaIvetki: Naprosto souhlasím. Nemám co jiného k tomu dodat. 99% FF, je na fantazii, tedy alespoň u mě.

12. Ivetki přispěvatel
27.10.2012 [11:51]

IvetkiLynVonNightlight:
pútavý článok, pozorne som čítala, v časti som sa našla, sama píšeš, koľko ľudí, toľko chutí. Pohodu po prečítaní Tvojho článku mi narušil komentár č.9, kde si nazvala autorov FF zlodejmi a vykrádačmi! Au, to zabolelo - v mojom prípade sa necítim ako zlodej. Píšem FF, vložila som do poviedky pár postáv, ponechala im tak jednu, dve základné, všeobecné charakteristické vlastnosti a zvyšok je čisto moja fantázia. Idem vlastným smerom, úplne odkonená od seriálu, či pôvodných kníh. Nestarám sa o to, čo by spravila autorka, či scenárista na mojom mieste.
Začala som písať pre seba vo voľnom čase, nazrelo mi pár ľudí cez rameno a vyžadovali pokračovanie - to je jeden dôvod prečo sa venujem FF, druhý, nepáčilo sa mi smerovanie seriálu, tak si píšem vlastné smerovanie. Tretí a asi najdôležitejší - písanie mi pomáha prekonávať zložitú sitáciu okolo mňa / tento rok je asi najhorší, čo si pamätám / utiekam sa k fantázíí, kde je všetko možné a aspoň chvíľku sa veci rútia k svetlému bodu. Je to ľahké písania, žiadna filozofia a ťažká sebareflexia - len úlet na prečistenie hlavy a pobavenie okolia.
Zdá sa Ti to povrchné? Nie každý je Sigmund Freud... a nie každý odsudzuje FF ako Ty. Je to Tvoj názor a ja ho rešpektujem.
Otázka záverom? Čisto hypoteticky - keby som napísala tú istú poviedku, všetko zachovala tak ako to stojí v nej teraz, iba zmenila mená hlavných postáv - už by to nebolo plytké FF - prečítala by si si to?
Vieš, takto sa cítim o Teba ochudobnená, lebo som sa priznala k písaniu FF, uviedla som to popravde pri zadávaní článku, no a Ty zjavne po FF ani očkom nehodíš. Škoda - 99% z poviedky je z mojej hlavy.
Nevadí, platí pravidlo Tebou uvedené - koľko ľudí, toľko chutí...
Prajem NÁM všetkým veľa nových a originálnych myšlienok, ľahké pero, či prsty pri klávesnici, nech sa myšlienky rýchlo a správne ukladajú na papier, či obrazovku k spokojnosti autorov i čitateľov. / adminov? /
Emoticon Emoticon

11. Bemmie Carrote
27.10.2012 [10:55]

Zajímavý článek. Nutilo mě to se zapřemýšlet...
Já bych s psaním nepřestala, moji první povídku jsem psala v sedmi letech, takový čtyři řádky na jeden díl, někde bych to měla mít uložený, přiznávám když jsem si to po dvou letech četla, opravdu mě to nutilo se zasmát.
Začínala jsem u slaďáků, pokračovala přes dobrodružství a teď se asi půl roku věnuji psaní fan fictions.
Psaní vyžaduje čas, trpělivost a snášenlivost, kritika je součástí spisovatelského života...
bwah, neumím se vyjadřovat k článkům :D

10. Killy přispěvatel
26.10.2012 [16:22]

KillyJa by som s písaním neprestala. Iba by som to prestala zverejňovať. U mňa je ten problém - čo je celkovo problém s každou ff - že by som to nedopísala. Na čo aj? Máš pravdu, je to ff, ľudia postavy už poznajú, tipnú si, ako to pravdepodobne skončí. No rpiznám sa, že nepíšem len ff, mám už aj zopár vlastných poviedok, na ktoré som nenabrala odvahu zverejniť ich. Veď, sú to moje príbehy, z mojej hlavy. Čo ak sa nebudú páčiť? Chápeš, podľ mňa je písanie ff dobrý spôsob k začiatkom. Máš predpísané postavy, čiastočne predpísaný dej atď, atď. Skrátka už máš vytvorené základy, od ktorých sa môžeš odraziť a tým pádom písanie (resp. tvorenie deja) nie je až tak zložité. Píšem vlastnú knihu, som asi v tretine a trvá mi to dvakrát tak dlhšie ako ff. Stále sa musím zastaviť, pouvažovať (to len ja môžem vymyslieť tak ťažké a zložité charaktery postáv :D) a, skrátka, je to strašná robota. Nechápem, čo je na písani ff zlé. Chápeš, väčšina ff je väčšinou o seriáloch, čím máte šancu vtiahnuť fanúšika do sveta fantasy stonásobne. Tak prečo to nevyskúšať? Keď niečo čítate, Pohltí vás to oveľa viac ako film, či nie? Sama predsa dobre viem, že keď čítam príbehy o nejakých mojich obľúbených postavách, je to skrátka úžasný zážitok. To, že môžem niekoho z telky cítiť takmer vedľa seba. Samozrejme píšem aj o HP, a som skôr zameraná na knihy ako filmy, no, povedzme si narovinu, kto by nechcel niečo vedieť o dobe Záškodníkov? Síce to je ff na HP, priznávam, no je to zasa niečo iné, iná doba, čiastočne iní ľudia, iné hlavné postavy, ktorých charaktery si môžeš vymyslieť úplne od základov. Toť k tomu, prečo tak veľa ľudí rado píše ff. A prečo tak málo fiction. Je to väčšie riziko, povedala by som. Hlavne, ak píšeš tak krátku dobu a ľudia do teba rýpu, že si prcek (nie, nesťažujem sa!). A čo sa týka komentárov... Nepochopila si ma. Nie som ani jeden extrém, som krásna zlatá stredná cesta. To, že by som prestala písať, som trošičku (dosť) prehnala. Neprestala by som písať. No ak ti niekto poviedku neokomentuje, nedá ti vedieť, že sa mu to páčilo a rád sa k tebe vráti, poprípade ti poradí, aký to má zmysel, zverejňovať svoju tvorbu? Nie som jedna z pisateľov (spisovateľ by bol silné slovo :D), ktorí sú radi, že si nikto časť ich tvorby prečíta, potom preklikne inde a do týždňa na nich zabudne. Nech si ľudia pamätajú, že čítali tú a tú poviedku od tej a tej spisovateľky, to predsa znamená, že to v nich niečo zanechá! A ak sa pozastavia nad článkom, venuju mi ďalších dvadsať sekúnd a nechajú mi čo i len jediného smajlíka? Ktorý by vyjadroval "áno, bol som tu, prečítal som si to a páčilo sa, asi prídem zas"? No nenechá to dobrý pocit NAVIAC (okrem samotného písania) v srdci pisateľa? Zase v tomto som extrémista. Buď nepíšem (neviem si to predstaviť), alebo budem v niečom vytŕčať, aby som zaujala čitateľa. Nechcem byť žiadny tuctový internetový spisovateľ medzi hŕbou ďalších, aj keď tomuto sa čiastnočne asi nikto z nás nevyhne. Ale, ako sa hovorí, niketo viac a niketo zasa menej. Ak čitateľa predsa len niečím ohúrime, určite ho nezabije ale poteší, ak nám pod článkom zanechá pár slov ohľadom našej tvorby.

9. LynVonNightlight přispěvatel
25.10.2012 [21:37]

LynVonNightlightKilly: Páči sa mi, že sa niekto rozpíše a má o tom vlastný názor. Úprimne povediac, robilo mi problém pochopiť, ako vidia celé písanie autori FF, ja som proste nikdy nechápala, že niekto dokáže vykradnúť už z existujúcej knihy postavy a pohrať sa s nimi, ako sa mu zachce. Poviem to na rovinu, FF nemám rada. Nevidím v tom zmysel, a aj keď je to moja myšlienka, v podstate nie je, lebo zárodok(celú postavu a jej charakter) už niekto vymyslel. Ja vidím zmysel v tom, že vytváram niečo úplne nové, čo patrí iba mne a nemusím uvažovať nad tým, čo by s touto a touto postavou urobila ich autorka.
A k tomu písaniu a ľudom: No, to je asi ďalšia vec, ktorú nechápem. Ja osobne som vždy písala pre seba, áno, komentáre a kritika veľmi pomôžu, ale to ešte neznamená, že ak sa k môjmu "dokonalému" príbehu nikto nevyjadrí, prestanem s písaním a nebude to mať pre mňa žiadny zmysel, ak to nikto nebude čítať. Možno sa knihy predávajú s tým, že autori v tom vidia veľké prachy, ale poviem ti, museli začínať od seba. Nie od toho, čo hovorili čitatelia, ale od toho, či v písaní videli nejaký zmysel.
Ja píšem hlavne pre seba a dlho moje keci nikto nečítal, tak isto to robia aj moje kamošky, ktoré sú skvelé autorky a pri tom svoje príbehy na nete veľmi nezverejňovali. Poslali to určitým ľuďom, aby od nich počuli názor a kritiku, za pomoci ktorej sa mohli zlepšiť.
My dve sa líšime v jednej veci.
Na rozdiel od teba ja by som s písaním nikdy nemohla prestať.

Potešilo ma, že si sa tak otvorene vyjadrila a ja tiež otvorene priznávam, že spôsob, akým nad písaním uvažuješ ty, zase nikdy nepochopím ja. Ale vďaka za koment. Emoticon Emoticon

8. Arkana přispěvatel
25.10.2012 [21:15]

ArkanaLynVonNightlight:Tak to jsi mě uklidnila... už jsem si říkala, jestli jsem blázen, když to takhle předělávám... Ale přesně jak jsi popsala, píšu a píšu a píšu pořád, každou volnou chvilku a cítím ten rozdíl, tu změnu - k lepšímu díkybohu - ale pořád ještě přepisuju. Už to ale není taková hrůza jaká to bývala před pár lety, když jsem začínala.

7. Lussy přispěvatel
25.10.2012 [19:43]

LussyČlánek je vážně skvělý a ikdyž už píšu přes dva roku, ještě stále se mám čemu učit, ale je pravda, že tím psaním jsem se dostala úplně do jiné sféry psaní a jsem schopná tvrdit, že od své první povídky jsem se posunula zatraceně daleko - tudíž doporučuju metodu, psát, psát a zase jenom psát. Emoticon
Je pravda, že většina autorů jednoduše nemá čas, i já se s touhle nevýhodou setkávám docela často, ale každou volnou minutu věnuju psaní a nebo čtení. Psaní je pro mě jako dýchání, naprosto přirozené a bez něj bych umřela.
Črevené otázky mě vážně dostaly. Já na všechny odpověděla ano a myslela si, že to mám zase určitě "blbě". Emoticon Třetí otázka mě asi vystihuje nejlépe - mám toho v hlavě tolik, že mi za chvíli praskne, pokud nenapíšu aspoň další kapitolu čehokoliv. Emoticon
Tento článek bych doporučila všem - začátečníkům i těm pokročilým pisatelů. Napsala jsi to tak hezky a srozumitelně, že by to pochopil i ten největší magor. Emoticon

6.
Smazat | Upravit | 25.10.2012 [18:47]

Ano,.. Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon
Skvělí článek a souhlasím určitě se vším co je tam napsané... Je vidět, že to psal někdo, kdo už o tom ví.
Já sice moc nepíšu. Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Emoticon Baví mě víc číst vaši skvělou tvorbu, ale určitě hodlám něco zkusit a tenhle článek mi k tomu pomůže. Je mi jasné, že k psaní člověk potřebuje hodně času, který nemám..

5. Auroel přispěvatel
25.10.2012 [18:20]

AuroelKrása... Emoticon Emoticon Emoticon
Doufám, že ti nevadí, že jsem nenapsala víc, ale ono to víc nepotřebuje... :D:D:D

4. Killy přispěvatel
25.10.2012 [14:25]

KillyTak, ja som ten zvedavý tip Emoticon Waw, naozaj úžasný článok. A teraz, bez povolenia (ups!) prikladám aj menšiu reč k čitateľom. Ehm, ehm...
Tak prvá vec: No a čo, že chcem komentáre, ľudia? Niektorí čitatelia mi pohoršene napíšu, že nemám písať pre ostatných ale pre seba. Pff. Potom by to nebolo tak zábavné, moji drahí. Je tu jedna myšlienka, ktorej sa držím. Fajn, mala by som písať preto, lebo ma to baví a bla, bla, bla. Kto povedal, že ma to nebaví? Nuž, ale keď od vás doslova -žiadam- komentáre, neznamená to ešte, že píšem kvôli komentárom. Píšem, lebo vás chcem vtiahnuť do môjho sveta. Do mojich predstáv, medzi moje hlavné postavy. (Fajn, Damon nie je môj ale, priznajme si, že je ešte viac sexy keď o ňom niečo čítame.) Viete, ak by moju tvorbu nikto nečítal, priznám sa, nepísala by som. Určite nie dlhé sloháky, inak nazývané ako \"knihy\". Aký by to malo zmysel? Čo na tom, že ma to baví? Priznám sa, že nepatrím do tretej skupiny, takže bez písania by som MOŽNO prežila. Ale nie je to isté. Ale vráťme sa.
Ja predsa viem, ako predstava, ktorú v hlave mám, dopadne. chem tým povedať, že každý jeden článok každá jedna scénka, ktorú si prečítate na počítači, bola najprv v mojej hlave. Z čoho logicky vyplýva, že ako prvá sa dozviem, ako príbeh skončí. Viem, veľmi zložité. :D A aby ste to nepochopili zle - ja píšem pre seba. Pre tú radosť, ktorá vo mne vrie zakaždým, keď mi niekto napíše, ako sa mu to páči, čo by som ešte mohla doladiť a čo ho na mne naozaj už na začiatku ohúrilo. Je úžasné, keď vám niekto chváli niečo, na čom ste tak dlho pracovali. Do čoho ste vkladali kúsok seba, svojej duše. A mne osobne priam poskakuje srdce radosťou, keď vidím, ako MOJE poviedky čítajú vysokoškoláčky. A ešte sa im to k tomu páči. WAW. :) Takže spravíme dohodu, dobre? Ja budem písať, a vy budete komentovať. Aby sa mi tá radosť z písania vrátila dvojnásobne. :)
(Lyn, pardon, že som sa zakecala... A takto od veci. Ale myslím si, že čitatelia sú vo veci "knihy" dosť dôležitý. Emoticon )

3. LynVonNightlight přispěvatel
25.10.2012 [12:08]

LynVonNightlightArkana: Vďaka :D som rada, že sa páčil. Ja som nad tým fakt minule rozmýšľala a došlo mi, že každý uvažuje, v čom robia autori často chybu, ale nikto o tom ešte nenapísal. Ja som zatiaľ nič také nevidela. Preto som sa rozhodla strčiť to do článku a vzniklo z toho toto. Keď už nič iné, aspoň som sa vykecala.
A to s tým prepisovaním, nie nadarmo sa odporúča autorom neodosielať ich hotový rukopis do vydavateľstva hneď po dopísaní. Ide totiž o to, že je to ešte veľmi čerstvé, a keď si svoj rukopis prečítaš o pol roka alebo aj o dva mesiace, zhrozíš sa, čo všetko si tam popísala. Vždy je to tak. Nech hovorí každý, čo chce, ani jeden z nás ešte nenapísal niečo dokonalo hneď na prvý krát a bez prepisovania.

SaDiablo: Že hotový sloh. Osobne si myslím, že bol v pohode, zvyčajne píšem aj dlhšie, čo má za následok to, že sa môj komentár nikomu nechce čítať.
Nejaké tie rady do Markéty som už čítala, ale priznám sa, prd mi pomohli. Veľa vecí, ktoré ona odporúčala v článku, mi nesedelo alebo som sa nevedela donútiť k tomu, že sa jej radami budem riadiť. Každý autor má vlastný štýl, je len zopár hlavných bodov, ktorých by sa mal držať každý, to ostatné je na autorovi, pokiaľ je to originálne a zaujímavé. Fantázii sa medze nekladú. Samozrejme, nápad s denníkom je dobrý, ja mám tiež zošit, kde si nejaké veci zaznačujem, ale keď sme už pri tom, to má asi každý autor, ktorý sa snaží písať dobre a nechce zabudnúť na niektoré detaily.
Kto má písanie rád, si čas vždy nájde. To je síce pravda, ale často kvôli nemu musí vyradiť z rozvrhu iné dôležité veci. Viem to, lebo to tak robím pravidelne a potom to na ďalší deň ľutujem. Čas je pomaly cennejší ako peniaze, ten už nemá skoro nikto.
Emoticon Emoticon

2. SaDiablo přispěvatel
25.10.2012 [11:42]

SaDiabloMám něco rozdělaného, ale jak píšeš - čas je svině. Naposledy jsem na tomto příběhu dělala v srpnu, což je žalostné až běda. S každou stránkou navíc jsem si říkala, jak by to asi vnímal potenciální čtenář, jestli by se necítil ztracený, abych toho neprozradila moc už na začátku, abych naopak nenechávala nějaké věci a důležité body nepovšimnuté... V tomto mi pomohl Kurz tvůrčího psaní od Markéty Dočekalové, která doporučuje psát si Autorský deník. Já to zkoušela, nijak to nedopadlo, protože nejsem na dráze spisovatele, nepíšu každý den a tudíž zaznamenávat si myšlenky o tom, co všechno se ten den stalo, jak to ovlivnilo moje psaní... To mě spíš unavovalo a nic mi to nedalo. Když bych ale byla scénárista/spisovatel jako ona, zajisté je to rada dobrá. Na druhou stranu si ale myslím, že vyhranit si nějaký blok či sešit na poznámky jen o příběhu, o kterém se autor chystá psát, je dobré. Zaznamenávat si tam pocity ohledně postav, míst, domněnky, tipy či věty nebo rozhovory, které se budou dát použít, ale třeba později, to si myslím, že je určitě dobré.
Právě před prázdninami jsem si říkala, že až bude léto, budu mít klid, budu psát a užívat si toho, že si mozek nemusím plnit něčím jiným. Jako by mě ale někdo slyšel, stal se pravý opak, zemřel člen naší rodiny a já musela zůstat se zhroucenou babičkou a poslední, na co jsem měla chuť, bylo právě psaní, protože jsem zaprvé neměla energii, zadruhé jsem věděla, že mi jí nezbyla ani trocha na něco s byť malým potenciálem. Pak na scénu nastoupila škola a já zase NEMÁM ČAS. Toto je něco, co mě neuvěřitelně vytáčí. Nedávno jsem četla, že to, že člověk nemá čas, jsou jenom výmluvy. Když je to můj koníček, čas si vždycky najdu. A tak se to snažím praktikovat. Zatím mi to nevychází.

Souhlasím s tím, že je gramatika důležitá. Jsem znechucená už jen tehdy, když v knize najdu i dvě tři chyby, ale vím, že některé překlady jsou na tom ještě hůř. Tehdy si říkám, jestli to ti lidi po sobě čtou, a vím, že knih je několik desítek až stovek, o které se musí postarat, snad ale musí být nějaký tým, který si mezi sebou práci rozdělí, aby se toto nestávalo!
Myslím tedy, že gramatika je stejně důležitá jako příběh samotný. Vždyť i kdyby byl sebelepší, když je v každé větě množství chyb, čtenáře to odradí. (Aspoň takového, který s jazykem nemá "podobné zkušenosti".) Stalo se mi to několikrát, jak tady, tak na sesterských stránkách. Admini nejsou čarodějové ani specialisté v oboru, je jasné, že jim chyby uniknou. Osobně se mi stalo, že si autor svoje opravené chyby vyhledal a to, co jsem opravila na "češtinu", si vrátil zpět na svoje bláboly, s prominutím.

Na závěr bych snad jen řekla, že knihy jsou pro mě všechno, psaní je můj největší koníček. Každý o mě ví, že píšu, nevidím důvod se za to stydět, přijde mi to nelogické. Proč lidi skrývají něco, co je dělá šťastnými a lepšími, nad tím mi rozum zůstává stát... Každý by si měl uvědomit, že do jejich radosti je ostatním prd.
Lhala bych sama sobě, kdybych řekla, že jednou nechci napsat knihu. Co je ale pravda - neusiluju o to, aby byla bestsellerem, aby zaplňovala knihkupectví, aby měla milion fanoušků. Dokonce nechci být ani spisovatelem, moje kariérní cíle se ubírají jinam. Ale mým skromným přáním je, abych jednou, až půjdu okolo knihkupectví, mohla svoje jméno vidět ve výloze vedle ostatních. Klidně někde v rohu, ale ten výtisk by tam byl.
Dávám tomu čas, protože prvně chci být sečtělým člověkem, potom můžu uvažovat nad tím, že by si mou knihu s chutí přečetla i generace mých rodičů.

Tak hodně štěstí všem!

P.S. Panejo, to je slohák...

1. Arkana přispěvatel
25.10.2012 [10:35]

ArkanaWow, vážně skvělý a pravdivý článek. Zařadila jsi do něj spoustu otázek, které si sama sobě kladu, nebo aspoň dřív kladla. Je určitě pravda, že psaní vyžaduje čas, který většinou nemáme - se mnou to tak je určitě. Pořád mám spousty nápadů a chtěla bych je všechny zapsat, jenom na to mít čas... A když něco napíšu, většinou jdu a za půl roku tu přepíšu, protože už se mi nelíbí, jak jsem dřív psala. Je vážně super, že se tady objevují podobné články od zkušenějších autorů, které určitě spousta lidí (včetně mně) ocení. Emoticon

 1

Přidat komentář:

Nick:

Text:

[.smile22.gif./] [.smile25.gif./] [.smile10.gif./] [.smile17.gif./] [.smile19.gif./] [.smile08.gif./] [.smile06.gif./] [.smile01.gif./] [.smile34.gif./] [.smile33.gif./] [.smile41.gif./] [.smile18.gif./] [.smile16.gif./] [.smile11.gif./] [.smile24.gif./] [.smile23.gif./] [.smile40.gif./] [.smile32.gif./] [.smile35.gif./] [.smile07.gif./] [.smile09.gif./] [.smile38.gif./] [.smile36.gif./] [.smile31.gif./] [.smile04.gif./] [.smile03.gif./] [.smile12.gif./] [.smile15.gif./] [.smile20.gif./] [.smile27.gif./] [.smile29.gif./] [.smile02.gif./] [.smile05.gif./] [.smile30.gif./] [.smile37.gif./] [.smile39.gif./] [.smile42.gif./] [.smile28.gif./] [.smile26.gif./] [.smile21.gif./] [.smile14.gif./] [.smile13.gif./]



Uživatel:
Heslo:
Nemáte účet?


Stmívání.eu



...další zajímavé stránky Toto může být i váš web.
Jak přidám povídku? poslední články
poslední komentáře


Kdo je tu z členů? Klikni!